Μικροί μαθητές γίνονται ερευνητές στα εργαστήρια του «Δημόκριτου»
Μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού πειραματίζονται με τη Χημεία συμμετέχοντας στο «Kids’ Lab» της BASF, ένα από τα εκπαιδευτικά προγράμματα, το οποίο «τρέχει» στις εγκαταστάσεις του Εθνικού Κέντρου Ερευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος», που οργανώνει αντίστοιχα εργαστήρια Βιολογίας.
Λευκές μπλούζες, προστατευτικά γυαλιά, δοκιμαστικοί σωλήνες. Ολα σε μέγεθος… small. Οι νεαροί «επιστήμονες», μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού, ρίχνουν σταγόνες από ένα μπλε διάλυμα, που περιέχει άμυλο και ιώδιο, σε φυσικούς και τεχνητούς χυμούς πορτοκαλιού και λεμονιού. «Οσο μεγαλύτερη η περιεκτικότητα σε βιταμίνη C, τόσο λιγότερο διάλυμα θα προσθέσουμε για να αποχρωματιστεί», εξηγεί ένα μέλος της ομάδας. Εξυπακούεται πως τα αποτελέσματα δικαιώνουν τις μαμάδες: «Είχε δίκιο που μου έλεγε να πίνω φυσικό χυμό!» αναφωνεί ένα κορίτσι. «Τελικά, οι έτοιμοι χυμοί δεν είναι τόσο υγιεινοί», αποφαίνεται ένας συμμαθητής της.
Τα παιδιά συμμετέχουν στο «Kids’ Lab» της BASF, το ένα από τα εκπαιδευτικά προγράμματα που ξεκίνησε πρόσφατα να τρέχει στις εγκαταστάσεις του Εθνικού Κέντρου Ερευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» (ΕΚΕΦΕ «Δ»). «Το Kids’ Lab είναι ένα διαδραστικό, διασκεδαστικό, δωρεάν πρόγραμμα Χημείας που ξεκίνησε φέτος για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε συνεργασία με τον Δημόκριτο», εξηγεί ο κ. Βασίλης Γούναρης, διευθύνων σύμβουλος της BASF Ελλάς ΑΒΕΕ, συνεχίζοντας: «Με αφετηρία τη Γερμανία, το πρόγραμμα συμπληρώνει φέτος 20 χρόνια και ήδη «τρέχει» σε πάνω από 30 χώρες. Για τη φετινή επέτειο, η BASF καινοτομεί με ένα νέο πρόγραμμα πειραμάτων, το Clever Foodies (έξυπνοι καλοφαγάδες). Εκτός του ότι θα αγαπήσουν τις επιστήμες, τα παιδιά θα μάθουν στην πράξη για τη σωστή διατροφή. Με αυτόν τον τρόπο, μεγιστοποιούμε τον θετικό αντίκτυπο που έχουν οι δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης», τονίζει. «Τηρώντας πάντα αυστηρές προδιαγραφές ασφάλειας, οι μαθητές, οι οποίοι συμμετέχουν στις ειδικά σχεδιασμένες γι’ αυτούς εκπαιδευτικές δράσεις, δεν χρειάζεται να διαθέτουν κάποιο γνωστικό υπόβαθρο», προσθέτει η κ. Αθηνά Κυλάφη, υπεύθυνη επικοινωνίας της BASF, επισημαίνοντας ότι «μαθαίνουν βιωματικά, συνειδητοποιούν ότι η Φυσική, η Βιολογία ή η Χημεία είναι επιστήμες, που μπορεί να είναι ευχάριστες. Και ίσως αύριο, αυτοί αποτελέσουν τους επόμενους ερευνητές για την Ελλάδα, την Ευρώπη».
Παράλληλη δράση
Σε παράλληλη δράση, οι μαθητές παρακολουθούν το ειδικά σχεδιασμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΕΚΕΦΕ «Δ», «Παρατηρώντας την Επιστήμη», όπου γνωρίζουν τις βασικές έννοιες κυρίως της βιολογίας. «Πριν έρθουμε εδώ, μόνο ακουστά είχαμε το DNA», εξομολογείται ένας μαθητής. Κατασκευάζοντας ένα κομπολόι από χάντρες μαθαίνει για την αλληλουχία στις αλυσίδες του DNA. Στη συνέχεια, θα παρατηρήσει με τους συμμαθητές του ιστούς στο μικροσκόπιο και θα φτιάξει χάρτινο οριγκάμι DNA, για να στολίσει το δωμάτιό του.
«Στην επιτροπή εκπαίδευσης, όπου συμμετέχουν εκπρόσωποι από τα πέντε Ινστιτούτα του Δημόκριτου, ασχολούμαστε με προγράμματα που απευθύνονται από παιδιά του Δημοτικού έως μεταδιδακτορικούς φοιτητές», επισημαίνει ο δρ Γιώργος Φανουράκης, διευθυντής Ερευνας στο Ινστιτούτο Πυρηνικής και Σωματιδιακής Φυσικής και υπεύθυνος εκπαίδευσης στον «Δημόκριτο». «Η ιδέα είναι να μεταφέρουμε στη μέση εκπαίδευση την καινούργια γνώση που αποκτάται στα ερευνητικά κέντρα, επειδή όσο πιο νωρίς ξεκινήσει το παιδί να έρχεται σε επαφή με την επιστήμη, τόσο το καλύτερο για τη μετέπειτα εξέλιξή του. Καθημερινά, υπάρχει ένα διαφορετικό πρόγραμμα – για ρομποτική, βάσεις δεδομένων… Οσο για την προσέλευση; Μέχρι πέρυσι είχαμε 1-2 επισκέψεις σχολείων κάθε εβδομάδα, δηλαδή πάνω από 5.000 τον χρόνο», θα πει ο ίδιος.
Δημιουργική έκφραση
«Το ΕΚΕΦΕ “Δ” ξεκινάει πρώτη φορά τη συνεργασία με μία κορυφαία βιομηχανία από τον χώρο των χημικών προϊόντων, την BASF, με στόχο την επικοινωνία της επιστήμης σε νέα παιδιά, έτσι ώστε να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα φυσικών επιστημών, έρευνας και τεχνολογίας καθώς και να εκφραστούν δημιουργικά», σημειώνει ο πρόεδρος του ΕΔΕΦΕ «Δ», δρ Γεώργιος Νούνεσης. «Απευθυνόμενοι σε παιδιά και εφήβους, επιθυμούμε όχι μόνο να εντάξουμε όλο και περισσότερα τέτοια προγράμματα στην καθημερινότητα του Δημοκρίτου, αλλά και να αποκτήσουμε τη δυνατότητα να βγούμε προς τα έξω, φέρνοντας επιστήμη σε χώρους που είναι δυσπρόσιτοι καθώς και σε κοινωνικές ομάδες που δεν έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με τέτοιου είδους προγράμματα», καταλήγει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου